Terwille Verslavingszorg, Schreeuw, Bedrijfsfotografie
Terwille Verslavingszorg, Schreeuw

Bedrijfsfotografie voor een non-profit organisatie

Terwille Verslavingszorg, een non-profit organisatie op het gebied van verslavingszorg, wil een nieuwe folder uitgeven over preventie tegen gedwongen prostitutie. Voor deze folder zijn enkele foto’s nodig. Foto’s die via een stockbureau aangekocht kunnen worden. Toch wordt er voor gekozen om deze foto’s te laten maken door Tikwa-Fotografie.

Opdracht

Er zijn enkele voorbeeldfoto’s verzameld als een soort moodboard. Onder andere een foto van iStock met als zoekwoorden ‘domestic violence victim silence’. Een portretfoto van een vrouw waarvan de mond dicht is getaped. Haar ogen zijn donker en gesloten.  De opdracht aan mij is om een soortgelijke foto te maken. Verder moet er ook een foto gemaakt worden van een aantal bankbiljetten met daarop bloed: Bloedgeld dus.

Opstelling

Ondanks het beladen onderwerp is een model snel gevonden. Op de avond van de opnames wordt een model-release door haar getekend, waarna we van start gaan. Op de voorbeeldfoto is de achtergrond donker en de belichting aan de harde kant. Daarom stel ik een zwarte achtergrond op, terwijl het model zich opmaakt. Voor de achtergrond plaats ik een barkruk. Zo hoeft zij niet de hele tijd te staan en voorkom je dat ze in elkaar gezakt gaat zitten. De ruimte om te fotograferen is aan de krappe kant. Voor deze foto geeft dat niet want op anderhalve meter afstand van de barkruk stel ik een flitser op met als modifier een beauty dish met grid. Ik kies voor deze korte afstand om het donkere effect extra te benadrukken. Een kortere afstand tussen flitser en model betekent een grotere lichtafval naar de achtergrond en dus een donkere achtergrond. Zo blijft de zwarte achtergrond zwart. De flitser is een Godox Witstro AD360, een handzame flitser die voldoende licht afgeeft voor dit soort situaties.  De beauty dish en grid zijn eveeens van Godox. Het grid voor de beauty dish voorkomt dat het licht zich gaat spreiden over het model. Ik wil een smalle lichtbundel die niet al te hard licht geeft. Doordat ik een grid gebruik ben ik wel iets langer bezig om de flitser goed op te stellen. De lichtbundel moet precies op het gezicht van het model gericht worden om het beoogde effect te krijgen.

Belichtingsdiagram
Schematische weergave van het belichtingsdiagram

Opnames

Dan is het tijd om flitser en camera in te stellen. De sluitertijd stel ik in op 1/180 sec. Het diafragma op f/8 om nog wat scherptediepte te hebben. Lichtmeter inschakelen, meten, flitser bijstellen, weer meten, weer bijstellen, totdat de lichtmeter ook op f/8 uitkomt. Het volstaat om de flitser op 1/32 van zijn vermogen in te stellen. Eerst een opname met een kleurenkaart om de kleuren zo getrouw mogelijk te kunnen reproduceren. Dan plakt het model haar mond dicht. Eerst met zwarte tape. Dit trekt de aandacht in het beeld teveel. Gelukkig is er nog beige-kleurige schilderstape en dat geeft een goede balans in het beeld. Aantal opnames, beoordelen, aanwijzingen, weer een aantal opnames, enzovoorts, totdat we een beeld hebben waar iedereen tevreden over is.

Terwille Verslavingszorg, Schreeuw, Bedrijfsfotografie voor non-profit organisatie

Bloedgeld

Dan de volgende foto, die van het bloedgeld. We spreiden wat A3-tjes op tafel uit en laten er een aantal bankbiletten op neer dwarrelen. De flitser wordt naar beneden gekanteld, nog steeds met het grid er op. Dan enkele druppels nepbloed er op en met de vingers uitsmeren. Belichting wat bijstellen om te voorkomen dat het licht gaat schitteren in de metaalachtige cijfers van de biljetten en contrasten te groot worden.

Terwille Verslavingszorg, Bloedgeld, Bedrijfsfotografie voor non-profit organisatie

Al met al zijn we zo’n anderhalf uur bezig geweest voor twee foto’s.

Bedrijfsfotografie voor non-profit organisatie?

Was deze werkwijze nu anders dan wanneer ik foto’s maak voor bedrijven? In het geheel niet. Zowel bedrijven als non-profit organisaties hebben goede foto’s nodig voor website, social media, folders en brochures. De kwaliteitseisen zijn hetzelfde. Beiden gebruiken foto’s om de aandacht te trekken van potentiële klanten. Voor non-profit organisaties kan Tikwa-Fotografie dus evenveel betekenen als voor ‘gewone’ bedrijven.

Meer weten? Neem contact met mij op.